مارتین آور(Martin Auer) در 14 ژانویه 1951 در وین اتریش متولد شد. او پس از تحصیلات پایه در رشته‌ی زبان و ادبیات، تاریخ آلمان و اصول ترجمه به فعالیت در تئاتر پرداخت و به مدت هفت سال به کار بازیگری، موسیقی و نمایشنامه‌نویسی و تئاتر اشتغال داشت. او توانست یک گروه موسیقی را بنیانگذاری كند. همچنین به‌عنوان یک نویسنده‌ی توانا برای مراکز و مؤسسات ارتباط جمعی فعالیت می‌كرد و برای روزنامه‌های گوناگون مقاله می‌نوشت. در سال 1986 اولین کتاب او برای کودکان منتشر شد و تاكنون بیش از 20 عنوان کتاب از وی منتشر شده است. او هم‌اکنون علاوه بر نوشتن شعر و نثر برای کودکان و بزرگسالان، به انتشار شعر و نمایشنامه‌های رادیویی نیز می‌پردازد.
كتاب «جنگ‌های عجیب و غریب» یکی از آثار پر سر و صدا و موفقیت‌آمیز وی است كه به بیش از 25 زبان دنیا ترجمه شده است. این كتاب مشتمل بر داستان‌هایی است كه به زبانی ساده و برای مخاطبان نوجوان نوشته شده‌اند؛ هرچند كه این كتاب برای تمام سنین آموزنده‌ است. در این داستان‌ها سعی بر آن است كه توجه مخاطب به روابط موجود بین انسان‌ها و پیامدهای این روابط جلب شود، به ویژه روابطی كه منجر به از بین رفتن صلح و دوستی می‌شود. مارتین آور در مورد كتاب‌های «جنگ‌های عجیب و غریب» می‌گوید: «از زمانی که من داستان‌نویسی برای کودکان را شروع کرده‌ام، همواره سعی داشته‌ام که موضوع سخت و پیچیده جنگ و صلح را برای کودکان به شکلی آسان و قابل فهم بیان کنم. به نظر من اینکه ما فقط به بچه‌ها بگوییم که جنگ بد و وحشتناک است و از آن‌سو، صلح زیبا و مطلوب است، کفایت نمی‌کند؛ هرچند درهمین حد نیز در مقابل گونه‌ای از ادبیات جوانان که جنگ را می‌ستاید، می‌تواند مفید باشد. واقعیت این است که امروزه بیشتر بچه‌ها به بدی و زشتی جنگ و زیبایی و شکوه صلح آگاهند، ولی مسأله این است كه آیا واقعاً صلح ممکن است، یا اینکه جنگ سرنوشت حتمی و اجتناب‌ناپذیری است که همواره سایه به سایه در تعقیب ما است؟ آیا درس تاریخ و یا اخبار شبانه‌روزی به ما نمی‌آموزند که جنگ‌ها همیشه بوده و هستند؟ فرهنگ صلح، درک دیگران و پرهیز از نزاع، همگی مفاهیم خوب و پرطرفداری هستند، اما چه چیز باعث می‌شود که عده‌ای محقق شدن این مفاهیم را نخواهند؟
من نمی‌توانم بپذیرم که بدون تحقیق و کاوش درباره‌ی علل بروز جنگ، بتوان آن را از زندگی بشر کنار گذاشت. برای درمان مؤثر و همیشگی یک بیماری، باید ابتدا عوامل بیماری را به خوبی شناخت.
من با این‌که رشته دانشگاهی خود یعنی تاریخ را کنار گذاشتم، مطالعات و بررسی تاریخ را همچنان در خانه ادامه می‌دهم. زیرا این سؤال که “عوامل جهت‌دهنده‌ی افکار و اعمال انسان‌ها چیست؟” ذهن منِ نویسنده را به‌شدت به خود مشغول کرده‌است. مسلماً من نمی‌توانم ادعا کنم که بهترین شیوه را یافته‌ام و توانایی آن را دارم که علل بروز جنگ‌ها را در طول تاریخ به‌صورت کامل و جامع تشریح كنم. همچنین، نمی‌توانم راهکار همه‌جانبه‌ای برای دوری‌جستن از جنگ‌های احتمالی آینده ارائه دهم. اما عمیقاً بر این اعتقادم که داستان‌ها می‌توانند نقش مؤثری در به‌تفکر واداشتن داشته باشند … داستان‌هایی که در این مجموعه گردآوری شده‌اند، در پی آنند که مخاطب خویش را هر چه بیشتر به فکرکردن ترغیب کنند. این داستان‌ها می‌خواهند ما را به این واقف كنند که چگونه و کجا باید عامل اصلی جنگ‌ها را جستجو كرد.»
در این بخش تعدادی از داستان‌های این كتاب را می‌خوانیم.

 (برگرفته از كتاب جنگ‌های عجیب و غریب، مارتین آور، ترجمه‌ی فرشته مهرابی، انتشارات نقش مانا)