You are currently viewing مقدمه، ضرورت شناخت بازی‌ها

همگی ما در پیرامونمان با مسائل مختلفی مواجه هستیم. ما در اجتماع ناگزیر از تشکیل گروه و مشارکت گروهی هستیم. این تجربه را داشته‌ایم که در جاهایی حقوقمان پایمال شده و ضایع شدن حقوق دیگران را به چشم دیده‌ایم. احساس سردرگمی و خستگی ناشی از بی‌نظمی در کارهایمان را به‌یاد داریم و … .
در این میان اکثر ما با کودکان و نوجوانانی سروکار داریم که دیر یا زود آن‌ها نیز با چنین مشکلاتی مواجه خواهند شد. اهمیت نقش آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان برای همه‌ی ما واضح و روشن است.

به نظر می‌رسد همگی ما به مهارت‌هایی مثل درست فکرکردن، مشورت کردن، داشتن تفکر انتقادی، خوب سخن گفتن، خوب گوش کردن، نظم، کار گروهی و مشارکت خوب و پیوسته داشتن، توجه به دیگران و … نیاز داریم و می‌باید موانع کسب چنین مهارت‌هایی را بشناسیم و تا حد امکان آن‌ها را از میان برداریم. بدیهی است که در تربیت کودک و نوجوان نیز باید در راه پرورش چنین مهارت‌هایی اهتمام لازم را داشته باشیم.

یکی از مفیدترین ابزارها برای آموزش این مهارت‌ها، بازی است. بازی‌ها را نباید صرفاً ابزار تفریح و سرگرمی تلقی کرد. یک بازی خوب می‌تواند تعامل خوبی بین کودک و دوستانش و همچنين بين ما و کودکمان يا حتي ما و دوستانمان برقرار کند. بعضی بازی‌ها باعث تقویت مهارت‌های حرکتی می‌شوند و بعضی دیگر رشد فكري را موجب می‌گردند. بازی‌های زیادی نیز وجود دارد که هم مهارت‌هاي حرکتی و هم رشد فكري را به دنبال دارند. بازی‌های مناسب می‌توانند به تقویت انگیزه، تلاش و پشتکار، احساس مسئولیت و… کمک کنند. بعضی بازی‌ها به‌صورت فردی و بعضی به‌صورت گروهی هستند. بعضي از بازی‌ها مناسب فضاهای بسته مثل اتاق می‌باشند و بازی‌هایی وجود دارد که در فضای باز مثل حیاط و پارک قابل اجرا هستند. حتی بازی‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را بدون دردسر در طول سفر اجرا کرد.

با اين وصف، اين موضوع اهميت دارد كه بتوانيم بازي‌هاي مناسب را براي گروه‌هاي سني مختلف بشناسيم و به درستي و در موقعيت‌هاي مناسب آنها را اجرا كنيم. دراین‌ بخش ان ‌شاء الله سعی بر آن است بازی‌های مناسبي معرفی شوند که به طريقي به كودكان ما كمك مي‌كنند تا مهارت‌هاي مهم و لازم را براي زندگي كسب كنند و در عين حال در نظر آن‌ها جذاب باشند. مطمئناً نيل به اين مقصود مشارکت شما دوستان را نیز طلب می‌کند، پس همكاري خود را از ما دريغ نكنيد.