کارگردان: مایکل دودوک دوویت / Michaël Dudok De Wit فیلم نامه نویس: مایکل دودوک دوویت موسیقی متن: سرگت بست / Serge Besset
بازیگران: تصویر بردار: تدوین­گر:
برنده جایزه (جنبه برجسته مورد نظر): برنده بهترین انیمیشن کوتاه در جشنواره فیلم بریتانیا / British Academy Film Awards و نامزد اسکار انیمیشن کوتاه.
سال تولید: 1994 کشور: هلند زمان: 6:20 دقیقه
مناسب برای گروه سنی: کودک، نوجوان، جوان، میانسال، سالمند
دوبله شده:  بدون کلام
خلاصه فیلم:

راهبی در حوضچه صومعه چشمش به ماهی­ای می­افتد و در سودای به دام انداختن او فرمی­رود. ماهی فقط به او رخ می­نماید اما دم به تلۀ او نمی­دهد و به شدت او را آشفته می­سازد. اکنون راهب از خواب و خوراک افتاده و در این اندیشه است که چگونه ماهی را از آن خود سازد. راهب راههای متفاوتی را امتحان می­کند و نهایتا از پی ماهی از حوضچه به کانالی راه می­برد و از آنجا مناظر متفاوت را پشت سر می­گذارد و از فضای صومعه دور می­شود. این تعقیب سیری را از جدال و عصبانیت به آشتی و صلح طی می­کند که موسیقی­ای کلاسیک به زیبایی آن را همراهی می­کند. سر آخر آنها دست در دست از دروازه­ای می­گذرند و رقصان در آسمان محو می­شوند.

امتیاز: 10  ستاره از 10 ستاره

ب. تاملات بیشتر :

*نظرات (نقد و بررسی و نکاتی درباب فیلم):

این فیلم به شدت رازآلوده و مسحورکننده است. هماهنگی موسیقی و تصویر در اوج است. رنگ عالی است و راهب تپل داستان بسیار بامزه و دوست داشتنی است خصوصا آنجا که زیر نور ماه توان خواندن کتابهای قطور صومعه و خوابیدن از او سلب شده. البته شاید چنین آثاری، از این وجه که راه به فردگرایی می­برند مورد نقد واقع شوند، با این وجود باید گفت دودوک به شکلی بسیار چشم نواز برقراری رابطه­ای وجودی و بی­‌پرده، آن هم با چیزی که فرد در ابتدا در پی تملکش بوده است را به تصویر کشیده است.

*ملاحظات:

فیلم به روش پویانمایی با طلق به شیوۀ سنتی –که البته امروزه بیشتر با کمک رایانه انجام می­شود- و با استفاده از قلم­مو، مرکب هندی و آبرنگ ساخته شده است.

این فیلم را می‌توانید در این آدرس تماشا کنید: http://www.youtube.com/watch?v=dS-jLM75xuU

خلاصه ای از زندگی و دغدغه­های فیلم­نامه­نویس یا کارگردان که در ساخت فیلم تاثیر گذاشته است :

(اطلاعاتی کلی که معطوف به ساخت این انیمیشن نیست:) مایکل دودوک بعد از ساخت چند آگهی تجاری برای سینما و تلویزیون که چند جایزه برایش به همراه داشت، سال 1992 اولین فیلم کوتاه حرفه‌ای خود را به نام “Tom Sweep” ساخت. وی سال 1994 با همکاری یک استودیوی فرانسوی فیلم “راهب و ماهی” را ساخت که جایزه سزار بهترین انیمیشن کوتاه و جایزه کارتون طلایی را از آن خود کرد و نامزد دریافت جایزه اسکار نیز بود. از کارهای دیگر او می­توان به عطر چای و پدر و دختر اشاره کرد.
در کارنامه این کارگردان نه چندان پرکار تنها پنج فیلم حضور دارد با این حال دودوک در ساخت آگهی‌های تجاری و تصویرگری کتاب نیز فعالیت می‌کند. او از سال 1991 تاکنون تصویرگری کتاب‌هایی همچون “مارها و نردبان‌ها”، “تاریخ جنوا” و “اسکار و هو” را انجام داده است.