آن سوی تخته سیاه

(Beyond the Blackboard)

MV5BMTQzMTAyMjI2MV5BMl5BanBnXkFtZTcwMDc2MjAwNQ@@

کارگردان: جف بلکنِر (Jeff Bleckner)

سال تولید: 2011

محصول: امریکا (سینمای مستقل)

زمان: 100 دقیقه

ژانر: داستانی

موضوع اصلی: آموزش به دانش‌آموزان محروم

زبان فیلم: دوبله شده به زبان فارسی

کلیدواژه‌ها: معلم؛ فقر؛ امید؛ تلاش؛ زن؛ آموزش؛ مدرسه.

مناسب برای گروه سنی: نوجوان، جوان، میانسال، سالمند

خلاصه فیلم:

اين فيلم برگرفته از زندگی زني جوان به نام استيسي بس (Stacy Bess) است. استیسی که آرزو دارد معلم شود، با موقعیتی مواجه می‌شود تا به کار تدریس بپردازد. او، شاد و خوشحال، این پیشنهاد را می‌پذیرد اما پس از قبول مسئولیت، متوجه می‌شود که مدرسه‌ی او یک مدرسه‌ی عادی نیست.

در نهايت تعجب، در اولين روز کاري، او خود را در اردوگاه آوارگان می‌بیند؛ با انباری‌ای که نام آن را مدرسه گذاشته‌اند! هیچ بودجه ای وجود ندارد و خانواده‌ها و فرزندان نیز از لحاظ فرهنگی دارای مشکلات بسیاری هستند. استیسی خود را تنها و مواجه با مسائل بسیار، ‌می‌بیند…

C:\Users\Who are you\Desktop\MV5BMTcxNDA5MjA0OV5BMl5BanBnXkFtZTcwNTc2MjAwNQ@@._V1_SX1777_CR0,0,1777,999_AL_.jpg

نظرات (نقد و بررسی و نکاتی درباب فیلم):

«سیستم از پایه خراب است!»؛ «من به تنهایی چه کار می‌توانم بکنم؟»؛ «وقتی امکانات نیست، هیچ کاری نمی‌شود کرد»؛ «مسئولان باید کاری کنند» و … . این‌ها جملاتی هستند که ما گاه و بی‌گاه در برابر دشواری‌ها به زبان می‌آوریم و گود را با این دلایل خالی می‌کنیم.

قهرمان‌ها و انسان‌های بزرگ، درست در چنین موقعیت‌هایی است که متولد می‌شوند. آن‌ها دشواری‌ها را نقطه‌ی شروع می‌دانند، نه نقطه‌ی پایان و استیسی بس، یکی از این افراد است.

او به اتاقی کثیف پا می‌گذارد که هیچ نیم‌کت و حتی صندلی‌ای ندارد. آن‌ها کتاب و دفتر و مدادی ندارند و هر کدام از سنین مختلف هستند و … . او با امیدی که در چشم‌ ما ساده‌لوحی به نظر می‌رسد، دست به کار می‌شود و در حالی که باردار است، مدرسه‌اش را آهسته آهسته و گام‌به‌گام می‌سازد. ارتباط او با شاگردانش، از خلال این تلاش بی‌غل و غش است که قوی و قوی‌تر می‌شود.

ملاحظات:

تماشای این فیلم برای تمامی افراد، به ویژه معلمان، می‌تواند انگیزه‌بخش باشد.

C:\Users\Who are you\Desktop\MV5BMTAxOTMyNjM4MzReQTJeQWpwZ15BbWU3MDEzMzYwMjU@._V1_.jpg

«هر کس علم را برای به کار بستنِ آن بیاموزد، بی‌رونقی بازار علم او را به هراس نیفکند». امام علی(ع)