بهار،تابستان، پاییز، زمستان … و دوباره بهار

(Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring)

1کارگردان: کیم کی دوک (Kim Ki-Duk)

سال تولید: 2003

محصول: کره جنوبی- آلمان

زمان: 100 دقیقه

ژانر: داستانی- معناگرایانه

موضوع اصلی: سیر تکامل انسان در طول زندگی

زبان فیلم: دوبله شده به زبان فارسی

کلیدواژه‌ها:کودکی؛ بلوغ؛ طبیعت؛ سکوت؛ بازگشت؛ مرگ؛ روح انسان؛ تزکیه؛ مهرورزی.

مناسب برای گروه سنی: نوجوان، جوان، میانسال، سالمند

خلاصه فیلم:

در دل طبیعت، در میان دریاچه‌‌ای آرام، یک استاد بودایی پیر در معبدی چوبی که در میان آب قرار دارد زندگی می‌کند. کودکی نیز در کنار اوست تا از استاد پیر خود، راه زندگی کردن، خرد و مهر ورزی، را بیاموزد.

کودکی، جوانی، عشق، مرگ و آغاز دیگر بار؛ این همه، از خلال فصل‌های سال و سالیان عمر به تصویر کشیده می‌شوند. فصل‌ها و رنگ‌ها و جلوه‌های طبیعت، همگی، همچون همراهانی هستند در مسیر زندگی ما.

نظرات (نقد و بررسی و نکاتی درباب فیلم):

«بهار، تابستان،…» فیلمی است برای بازنمایی مراحل زندگی انسان. در فضایی آرام، همراه با طبیعتی که جزء جزء آن، زیبا، رازگونه و مقدس است؛ داستان زندگی یک استاد و کودک روایت می‌شود؛ داستانی که آیینه‌ی زندگی تمامی ما می‌تواند باشد.

همه چیز در فضایی ساده و طبیعی در حال عبور است. سکوت و دور بودن از هیاهو جزئی از زندگی این راهبان است.

فیلم ما را به دنیایی می‌برد که سال‌هاست فراموش کرده‌ایم و آرام آرام به ما نشان می‌دهد که آن‌چه در شلوغی‌ها گم کرده‌ایم را باید با تزکیه‌ی جان و روح‌مان بازیابیم.

«بهار، تابستان، …» ما را به آن سوی واقعیت‌های روزمره می‌برد تا گام به گام زندگی خود را بخشی از یک راه و رو به سوی مقصد و مأوایی بنگریم.

ملاحظات:

ریتم این فیلم بسیار آرام است و در آن از اتفاقات سریع و بی‌وقفه‌ی سینمای سرگرم‌کننده خبری نیست. در توصیه‌ی آن به تماشاچیان، به این نکته دقت کنید.

در هر صحنه از فیلم، زیبایی‌های طبیعت و نمادهای متعددی هم‌چون درب، نقاشی‌های دیواری و …، پیام و دلالتی معنایی دارند. در تماشای فیلم، باید به این ظرایف دقت نمود

6

5

2