word-image

کارگردان:
یاسر عرب-محسن زارعی
فیلم‌نامه‌نویس: – موسیقی متن: –
سال تولید: 1392 کشور: ایران زمان: 50 دقیقه
ژانر: مستند اجتماعی موضوع اصلی: وضعیت زندگی در استان سیستان و بلوچستان کلیدواژه‌ها: بی‌تفاوتی و سکوت- فقر- بیکاری- محیط زیست.
زبان اصلیِ فیلم: فارسی

مناسب برای:

  • گروه سنی:

نوجوان، جوان، میانسال و سالمند

  • موقعیت های اجتماعی و روانی مثلِ…:

بی‌توجهی به فقر؛ امنیتی نگاه کردن به مسائل اجتماعی؛ بی‌تفاوتی و سرخوشی؛ مصرف‌گرایی؛ بحث‌های سیاسی؛ یأس و انفعال؛ تماشای اخبار و روزنامه‌ها؛ بی‌توجهی نسبت به محیط زیست.

  • موقعیت‌های گوناگون:

مناسب برای کسانی که از وضعیت فقر در دنیای اطراف خود، بی‌اطلاع‌اند؛
مناسب برای کسانی که می‌خواهند جدی‌تر زندگی کنند و سرنوشت هم‌نوعان‌ و هم‌وطنان‌شان برای‌شان مهم است؛
مناسب برای کسانی که اندیشیدن و تلاش برای عدالت را فراموش کرده‌اند؛
مناسب برای کسانی که تلویزیون‌های داخلی و خارجی را نمایش‌دهنده‌ی واقعیت می‌دانند؛

  • این فیلم را (به طور خاص) برای کدام‌یک از مکان‌ها و اقشار زیر مناسب می‌دانید؟

کلاس درس، جمع‌های خانوادگی، کتابخانه‌ی مدارس، زنان خانه‌دار، معلمان و دانشجویان

خلاصه فیلم:

مستند «ماهی‌ها در سکوت می‌میرند»، شرح درد مردم سیستان است.
در هیاهوی پاساژهای پر زرق و برق و خیابان‌های پر از مغازه، در رنگ و وارنگِ سریال‌ها و تبلیغ‌های تلویزیونی و در شلوغیِ درس و کار بعید نیست که نبینیم و بی‌خبر باشیم از رنج‌هایی که درست در کنار دست خود ما در جریان‌اند. مردم سیستان و بلوچستان با خشکسالی، نبود هیچ گونه شغل درآمدزا، فقر و حتی نبود هوای سالم دست به گریبان اند…و از همه مهم‌تر با فراموشی و بی‌توجهی آدم‌های هم‌وطن خود دست به گریبان‌اند.
این مستند فرصتی است برای جبرانِ فراموشی‌هایمان.

نظرات (نقد و بررسی و نکاتی درباب فیلم):

اگر می‌خواهید بگویید دولت تقصیرکار است و فقط دولت است که باید کاری کند، این مستند را نبینید. اگر با دیدن مشکلاتِ مردمِ سیستان و بلوچستان، قرار است افسرده و مأیوس شوید، این مستند را نبینید. اگر می‌خواهید با دیدن شرایط دشوار این‌جا، از خوبی‌های «خارج» و بدی‌های «ما ایرانی‌ها» حرف بزنید، این مستند را بگذارید کنار…
اما اگر می‌خواهید با دیدن درد یک انسان دیگر از جا بلند شوید، بسم الله! مستند «ماهی‌ها در سکوت می‌میرند» فرصتی است برای زنده شدن ما و تلاش برای برادران‌مان که در برابر مشکلات بسیار تنها هستند.

ملاحظات:

  • فرزندان شما، همکاران‌، دوستان، اقوام و خویشان، آشناهای ما در فضاهای مجازی، شاگردان یا هم‌کلاسی‌ها، همسایه‌ها و خلاصه تمام اطرافیان ما می‌توانند جزء کسانی باشند که ما درد مردم سیستان را با آن‌ها شریک شویم.
  • مستند دیگری با نام «ماه‌ها در سکوت نمی‌میرند» ساخته شده است که به تلاش‌های برخی افراد و گروه‌ها در استان سیستان و بلوچستان می‌پردازد.

این فیلم می‌تواند موضوع خوبی برای یک بحث خانوادگی و گروهی باشد.

خلاصهای از زندگی و دغدغه‌های فیلم‌نامه‌نویس یا کارگردان که در ساخت فیلم تأثیر گذاشته است:

از یاسر عرب، مستندهای متعددی پخش شده است که از آن جمله می‌توان به «مهد کودک، آری یا خیر»، «ننه قربون»، «نان جنگ»، «کدام مسجد» و … اشاره کرد. او در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان نیز کتاب‌های مختلفی نوشته است.