C:\Users\Who are you\Desktop\معرفی فیلم برای سایت؛ تابستان 97\9780856470783-us-300.jpgزیستن

کارگردان: آکیرا کوروساوا

سال تولید: 1952

کشور: ژاپن

زمان: 140 دقیقه

ژانر: داستانی

موضوع اصلی: مرگ و معنای زندگی

مناسب برای گروه سنی: نوجوان، جوان، میانسال، سالمند

زبان اصلی فیلم: ژاپنی

زیرنویس فارسی

کلید واژه‌ها: روزمرگی، مرگ، سرگرمی‌و فراموشی، امید، نوع دوستی و محبت.

C:\Users\Who are you\Desktop\معرفی فیلم برای سایت؛ تابستان 97\images (2).jpgخلاصه فیلم:

کارمندی، تمام عمر خویش را به روزمرگی و تن سپردن به یک شغل بی‌معنا و کاغذبازی گذرانده است. اما ناگهان می‌فهمد که سرطان دارد و اکنون تمام عمر خویش را زیر سوال می‌بیند و قصد دارد تا راهی برای معنا دادن به زندگی‌اش پیدا کند. او راه‌های متعددی را می‌آزماید اما سرخورده‌تر می‌شود. تا این که از خلال یک گفتگو تصمیمی‌تازه می‌گیرد… .

نظرات (نقد و بررسی و نکاتی درباب فیلم): فیلم زیستن، داستان زندگی کارمندی است به نام واتانابه. واتانابه پس از یک عمر بی‌تفاوتی و روزمرگی، اکنون مرگ را پیش رو دارد. حال او به گذشته‌اش فکر می‌کند؛ به این که چه رابطه‌های بزرگ و لحظات مهمی ‌را فدای یک نظم ظالمانه‌ی شغلی کرده است؛ به این که فرزندانش از او بیزارند و به این که سالهاست که حتی یک روز را با شور و نشاط سپری نکرده است. واتانابه از زندگی خود بیزار می‌شود و می‌کوشد تا مرگ را فراموش نماید. اما باز هم درونی پردرد و ناراضی دارد. سرانجام در حالی که یأس سراسر وجود او را فراگرفته، تصمیمی‌بزرگ می‌گیرد. او پرونده‌ای متعلق به مردم محروم که در رنج هستند و هیچ یک از مقامات توجهی به مشکلات آنها ندارند را پیگیری می‌کند. تلاشهای خالصانه‌ی واتانابه برای کمک به این افراد، نوعی دیگر از زیستن را پیش چشم او می‌گشاید.
یکی از ویژگی های ارزشمند این فیلم، همراه کردن دغدغه های عمیقی مثل معنای زندگی با زندگی واقعی و روزانه‌ی ماست.

C:\Users\Who are you\Desktop\معرفی فیلم برای سایت؛ تابستان 97\a-trai-la-timp-ikiru.jpg

C:\Users\Who are you\Desktop\معرفی فیلم برای سایت؛ تابستان 97\images (3).jpgملاحظات:
فیلم سیاه-سفید است و روال آرام و بی هیاهویی دارد. با این همه تقریبا تک تک صحنه ها، معنادار و جدی هستند. از این رو در تماشای آن میبایست صبر و دقت ویژه ای داشت. هم چنین، نیمه ی نخست فیلم (45 دقیقه ی ابتدایی) ریتم کندتر و آرام تری دارد اما در ادامه، داستان فراز و نشیب‌های متعددی خواهد داشت.

به طور کلی آکیرا کوروساوا در تمامی‌فیلم هایش به دغدغه های اساسی آدمی‌مثل معنای زندگی، گناه، امید و … می‌پردازد.

C:\Users\Who are you\Desktop\معرفی فیلم برای سایت؛ تابستان 97\ikiru1_balk_221204.jpg C:\Users\Who are you\Desktop\معرفی فیلم برای سایت؛ تابستان 97\images (4).jpg