مردی که کریسمس آفرید

(The Man who Invented Christmas)

کارگردان: بهارات نالوری (Bharat Nalluri)

سال تولید: 2017

محصول: ایرلند و کانادا

زمان: 104 دقیقه

ژانر: داستانی-تخیلی-تاریخی

موضوع اصلی: مرگ و زندگی/ نویسندگی

زبان فیلم: زیرنویس فارسی

کلیدواژه‌ها: نویسندگی- مرگ- محبت و مهر- فقر- خانواده.

مناسب برای گروه سنی: نوجوان، جوان، میانسال، سالمند

خلاصه فیلم:

چارلز دیکنز، نویسنده‌ی مشهور انگلیسی، پس از خلق آثاری هم‌چون «الیور توئیست»، اکنون در اوج رفاه و محبوبیت، زندگی کرده و به نوشتن داستانی جدید فکر می‌کند. او هر روز ساعات زیادی را در اتاق‌اش سپری می‌کند اما ذهن‌اش خالی است و قادر به نگارش چیزی نیست. بدهی‌های زندگی روز به روز بیش‌تر می‌شوند و او به خاطر کم‌کاری در نوشتن، زیر فشار افکار عمومی است. در این اوضاع و احوال، شخصیت‌های داستانی جدید، کم‌کم سر و کله‌شان در ذهن و زندگی دیکنز پیدا می‌شود اما آن‌ها نیامده‌اند تا فقط نوشته شوند بلکه با دیکنز خیلی بیش از این کار دارند…

نظرات (نقد و بررسی و نکاتی درباب فیلم):

گاه ما تنها، روایت‌کننده‌ی زندگی و حقیقت‌ایم؛ آن‌ را سخن‌رانی کرده یا می‌نویسیم. اما گاه نیز حقیقت و زندگی به قصد خانه‌تکانی و تغییر، به سراغ ما می‌آیند. در چنین لحظاتی، ما باید با آن‌چه که– به اشتباه- از آن می‌گریختیم، مواجه شویم.

چارلز دیکنز، از لحظه‌های دردناک زندگی خود می‌گریزد. او اکنون که به یُمن نوشتن آثار ادبی، به شهرت رسیده است، خاطرات شرم‌آگین خود را به خاک سپرده است و حالا فکر و ذکرش، نوشتن رمانی جذاب است درباره‌ی پیرمردی عبوس، خسیس و منزوی به نام «اِسکروج». در خلال داستان‌نویسیِ دیکنز، این پیرمرد، با لحظه‌های زیسته نشده‌ی حیات خویش مواجه می‌گردد ولی هم‌زمان خود دیکنز را نیز به معرکه وارد می‌نماید. «مردی که کریسمس آفرید»، فیلمی است درباره‌ی قصه‌هایی که از ما نمی‌خواهند که آن‌ها را بخوانیم یا تماشا کنیم، بلکه از ما زیستن و «بودن» می‌طلبند.

ملاحظات:

این فیلم، داستانی تخیلی است درباره‌ی سیر نوشته شدنِ «سرود کریسمس». «سرود کریسمس» یکی از آثار بسیار ارزشمند چارلز دیکنز است که مطالعه‌ی آن، قبل یا بعد از فیلم، می‌تواند به درک عمیق‌تر فیلم یاری رساند.

C:\Users\Who are you\Desktop\MV5BODc0ZTJkOTctMzU1OC00NDg2LWIzYTYtMzllM2YwNGEwZjg1XkEyXkFqcGdeQXVyNDg2MjUxNjM@._V1_SY1000_SX1500_AL_.jpg