بازی‌های فکری برای کودکان و نوجوانان

دریافت فایل کامل بازی‌های فکری به صورت pdf

در این جزوه سعی شده تعدادی بازی جالب فکری با اهدافی مشخص برای رشد کودکان و نوجوانان انتخاب شود؛ با امید اینکه لحظاتی مفید ونشاط‌بخش را سپری کنید.

برای نمونه بازی تانگرام در ادامه معرفی شذه است:

بازی تانگرام

گروه سنی: 6 سال به بالا

تعداد بازیکنان: 1 نفر

اهداف: افزایش دقت، رشد هوش هندسی ـ فضایی، آموزش تفکر و حل مسئله

فضای بازی: فضای بسته، فضای باز

وسایل بازی: بازی تانگرام

تاریخچه و شرح بازی: صدها سال قبل کاشی‌ساز ماهری به نام «تان» در چین باستان زندگی می‌کرد. روزی او کاشی مربع شکل زیبایی ساخت و می‌خواست آن را به امپراتور هدیه دهد اما در راه کاشی از دستش به زمین افتاد و چند تکه شد.

تان که خیلی از این اتفاق ناراحت شده بود روی زمین نشست و به تکه‌های کاشی نگاه کرد. کاشی به هفت قطعه کاملا منظم تقسیم شده بود. دو مثلث بزرگ، دو مثلث کوچک، یک مثلث متوسط، یک مربع و یک متوازی‌الاضلاع.

تان از اینکه تکه‌ها با این نظم شکسته شده بودند تعجب کرد و پیش خود فکر کرد که چطور می‌شود با قراردادن تکه‌ها در کنار هم کاشی مربعی اولیه را ساخت؟!

او شروع کرد به بازی کردن با تکه‌های کاشی و آن‌ها را به شکل‌های مختلفی کنار هم قرار داد. وقتی که او با این هفت تکه بازی می‌کرد موفق شد چندین شکل جالب را با کنار هم قراردادن آن‌ها درست کند و به این ترتیب بازی تانگرام ایجاد شد.

شاید باور کردنش مشکل باشد، اما تاکنون بیش از 6000 شکل معنادار از این هفت قطعه ساخته شده است!

شما می‌توانید بازی تانگرام را با اسنفاده از کارتن، مقوا، کاغذ، پارچه، نمد، چوب و غیره تهیه کنید و به سلیقه‌ی خودتان تزیینش کنید.

نکته: برای ساخت هر شکل باید از هر هفت قطعه استفاده کنید و در ضمن نمی‌توانید قطعات را روی هم قرار دهید.

عجیب ولی واقعی!

می‌توان با تانگرام معماهای عجیبی ایجاد کرد. برای مثال به دو شکل مقابل، که  دو راهب چینی هستند توجه کنید. هر دوی این شکل‌ها با هفت قطعه تانگرام قابل ساخت می‌باشند اما چطور چنین چیزی ممکن است؟

راهب سمت چپ بدون پا است در حالی که راهب سمت راست پا دارد. هر دو شکل با استفاده از هفت قطعه کاملا یکسان ساخته شده‌اند پس پای راهب سمت چپ کجا رفته است؟

در ادامه سه شکل زیر را بدون نگاه کردن به جواب حل کنید.

قواعد بازی را به یاد داشته باشید:

برای ساخت هر شکل باید از هر هفت قطعه استفاده کنید و در ضمن نمی‌توانید قطعات را روی هم قرار دهید.

تانگرام  T

تانگرام سنتی به شکلی که معرفی شد معروف‌ترین شکل تانگرام است، اما بازی‌های مختلف دیگری ساخته شده‌اند که به آن شباهت دارند.

بازی‌هایی که در بعضی از آن‌ها باید با کنار هم قرار دادن چند قطعه یک شکل خاص و ثابت را ساخت.

برای مثال در بازی معروف T باید با کنار هم گذاشتن 4 قطعه‌‌ی خاص، حرف T را به وجود آورد. می‌توانید قطعات این بازی و شیوه حل آن را در شکل ببینید.

تانگرام تخم‌مرغی

در بعضی بازی‌ها نیز این امکان وجود دارد که مانند تانگرام سنتی با استفاده از چند قطعه شکل‌های متنوعی ساخت. یکی از زیباترین بازی‌های این نوع تانگرام تخم‌مرغی است.

قطعات این بازی با استفاده از برش شکل یک تخم‌مرغ ایجاد می‌شوند و می‌توان با آن‌ها شکل‌های متنوع و زیبایی از پرندگان را ساخت.

در تصاویر می‌توانید قطعات تانگرام تخم‌مرغی و چند نمونه از شکل‌هایی که با  آن‌ها ساخته شده است را ببینید.

 

برای دیدن روش ساخت تانگرام، جواب معمای دو راهب و آشنا شدن با بازی‌های فکری دیگر به فایل مربوطه رجوع کنید.

دریافت فایل کامل بازی‌های فکری به صورت pdf