دریافت نسخه مناسب چاپ آزمون به صورت فایل PDF

1- در کشورهای جهان سوم، از جمله کشور ایران، چه عوامل و انگیزه‌هایی در سدسازی نقش دارند؟ (انگیزه‌های درست و نادرست)

2- با ارائه‌ی چند آمار، نشان دهید که وضعیت آبی کشور ایران و نحوه‌ی برخورد با محیط زیست در این زمینه، بحرانی و تکان‌دهنده است.

3- خانواده‌ی یک کشاورز، از شهر خرامه، اطراف شیراز، به شیراز مهاجرت کرده‌اند. وقتی از آن‌ها می‌پرسیم که چرا مهاجرت کرده‌اید، از بی‌کاری و بی‌رونق شدنِ کار کشاورزی در خرامه و روستاهای اطراف آن منطقه سخن می‌گویند. آن‌ها در پاسخ به این سؤال که چرا کشاورزی در این مناطق هم‌چون سابق نیست و از بین رفته است، می‌گویند: «کمبود بارندگی و خشکسالی علت این شرایط است».

با ذکر مثال و دلیل، توضیح دهید که خشکسالی یک پدیده‌ی صرفاً طبیعی نیست و عللِ کاملا مشخصِ انسانی دارد. (خود را در گفتگو با کشاورز مزبور تصور کرده و نظر خود را به اختصار و به صورت مستدل و گیرا بیان کنید.)

4- جملات درست را با «ص» و جملات غلط را با «غ» مشخص کنید. در صورت غلط بودن، دلیل و چرایی را به طور کوتاه بنویسید.

*) چهارده رود به دریاچه‌ی ارومیه می‌ریزد و بر روی هر یک از این رودها، یک سد ساخته شده است.

*) سدسازی مانع از هدر رفتن آب‌های شیرین رودها در باتلاق‌ها و آبِ شورِ دریاچه‌ها می‌شود، اما در کشور ما در سدسازی، افراطی بیش از اندازه صورت گرفته است.

*) کمبود آب‌های زیرزمینی، به خاطر زدنِ چاه‌های زیاد است. در ایران، 750 هزار چاه وجود دارد که نیمی از آن‌ها غیرقانونی بوده و باقی چاه‌ها نیز، بیش از حد مجاز آب برداشت می‌کنند.

*) پدیده‌ی «فروچاله» (فرونشست زمین) به علت مصرف بی‌رویه‌ی آب‌های سطحی است و این پدیده، یک پدیده‌ی غیرقابل جبران تلقی می‌شود.

*) صنایعی مانند فولاد اسنفجی، سرامیک‌سازی و کاشی‌سازی در استان یزد، تنها در صورتی می‌تواند مفید باشد که در مناطق پر آبِ استان و در کنار رودها برقرار گردد.

*) در ایران، 16 تالاب و دریاچه‌ی مهم وجود دارد که همگی بین 90 تا 100 درصد خشک شده‌اند.

    5- چهار پهنه‌ی آبی مهم ایران که به دلیل برخورد غلط با منابع آبی، خشک و کم‌آب شده‌اند را نام ببرید و محل حدودی آن‌ها را روی نقشه نشان دهید.

C:\Users\Morteza\Desktop\iran-map.jpg

6- خبر زیر در تاریخ 26 اسفند 94 در روزنامه‌ها به چاپ رسید:

دریاچه نمک کانون اصلی تولید ریزگرد در قم

معاون امور عمرانی استانداري قم گفت: «دریاچه نمک قم را کانون اصلی تولید ریزگرد در قم می‌دانیم که نه تنها به این استان، بلکه به استان‌های مجاور نیز آسیب زده است و مبارزه با آن نيازمند عزم ملی است.»

    با توجه به آن‌چه در فیلم آموخته‌ایم، پدیده‌ی ریزگردها را از منظر محیط‌زیستی مورد بررسی قرار داده و علل و عوامل و هم‌چنین پیامدهای آن را توضیح دهید.

7- سد گُتوَند، چه تأثیری بر روی رود کارون و کشاورزی منطقه‌ِی خوزستان داشته است؟

8- کدام یک از عوامل زیر در کمبود آب و خشکسالی، تأثیر ندارد؟

    1) زدن چاه‌های زیاد آب 2) خالی بودن تعداد زیادی از سدها از آب 3) توسعه‌ی بی‌قاعده‌ی کشاورزی 4) وجود نگاه فن‌سالارانه در مدیریت

9- یک تاجر محصولات کشاورزی می‌گوید: «تولید و صادرات پسته در سال گذشته، 3 میلیون دلار سودآوری برای کشور داشته است. به علاوه، به کمک سدها و چاه‌های آب، کشور ایران به دومین صادرکننده‌ی اصلی هندوانه، خیار، پسته و خربزه در دنیا تبدیل شده است.»

    نظر شما درباره‌ی سودآور بودن این محصولات صادراتی چیست؟

10- منظور از اصطلاح «جانمایی صنایع و تأسیسات» چیست؟ چه لزومی دارد که یک فعال محیط‌زیست و یا شهروندان یک کشور، با این مسأله آشنا بوده و نسبت به آن حساس باشند؟ با ذکر یک مثال، توضیح دهید.

11- کمبود آب و پیامدهای آن، به چه شکل بر زندگی مردم سیستان و بلوچستان، تأثیر داشته است؟ به طور مختصر توضیح دهید.

12- شما در یک جمع خانوادگی یا دوستانه هستید و قصد دارید تا مستند «مادرکُشی» را معرفی نموده و درباره‌ی اعتبار و قابل اعتماد بودن فیلم صحبت کنید. به طور مختصر توضیح دهید که در این زمینه، به چه نکاتی اشاره می‌کنید.