You are currently viewing بازی‌های زبانی برای کودکان و نوجوانان

بازی‌های زبانی برای کودکان و نوجوانان

دریافت متن کامل بازی‌های زبانی به‌صورت pdf

یکی از مهم‌ترین نقش‌های زبان، نقش ارتباطی آن است. به وسیله‌ی زبان است که انسان با دیگران و دنیای پیرامونش ارتباط برقرار می‌کند و دنیای خود را با دنیای دیگران پیوند می‌دهد و با کمک جستن از آن احساسات، عواطف، خواسته‌ها و اندیشه و تفکرات خود را ابراز می‌دارد.

یک کودک برای رشد خود احتیاج دارد از وجود خودش، اطرافیان و جهان پیرامونش آگاه شده و آن‌ها را بشناسد، با آن‌ها ارتباط برقرار کند؛ از آن‌ها یاد بگیرد؛ آن‌ها را به گونه‌ای تجربه کند؛ تجربه‌اش را تکرار کند و البته تجربه‌ای تازه[1] به دست آورد.

مهارت‌ها و اهداف زبانی چهار حوزه‌ی مهم گوش‌دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن را دنبال می‌کند. همچنین مشاهده کردن نقش مهمی در رشد مهارت‌های زبانی دارد.

در این‌ جزوه سعی شده بازی‌های زبانی متنوعی در گروه‌های سنی مختلف جمع‌آوری شود که البته کافی و کامل نیست. ولی امید است بتواند لحظه‌های مفید و لذت‌بخشی را برای شما فراهم کند.

برای آگاهی از زبان و حوزه‌های مختلف آن و همچنین بازی‌ها و فعالیت‌های مربوط به هر حوزه به جزوه زبان‌آموزی یا کتاب‌های تخصصی‌تر در این زمینه رجوع کنید.

دریافت فایل کامل بازی‌های زبانی به‌صورت pdf

تکرار جملات

گروه سنی: 8 سال به بالا

تعداد بازیکنان: حداقل دو نفر

ویژگی‌ها: افزایش دقت، تمرکز و سرعت عمل، توجه به تلفظ کلمات و وزن جملات

محل بازی: فضای بسته، فضای باز

وسایل لازم: ….

شرح بازی:

فکر می‌کنی تا چند بار می‌توانی سریع و پشت سر هم هر کدام از جمله‌های زیر را تکرار کنی؟

  • زیره‌ی ریزه میزه از زیر میز می‌ریزه
  • باز حواسم بود به بازی که تو بازی، تو نبازی
  • یه دوست دارم که دوست داره با دوست تو دوست بشه، دوست داری با دوست من که دوست داره با دوست تو دوست بشه دوست بشی!
  • با نوک شست، با کف شست، با سر دست، با کف دست، با پشت دست، ساعد دست، آرنج دست خوردم زمین، آخ.
  • مگه میشه با یه تیشه بزنی به شیشه، بعد بگی چیزی نمیشه
  • می‌خواستم با دوچرخه‌اَم بچرخم، دیدم پنچره چرخم
  • سپر عقب ماشین جلویی خورد به سپر جلو ماشین عقبی
  • ای به قربان وجودت که وجودم ز وجودت بوجود آمده، ای مادر خوبم
  • لیره رو لیره
  • قوری گل قرمزی
  • دایی چاقه چایی داغه
  • کشتم شپش شپش کش شش پا را
  • امشب شب سه شنبه اس فردا شبم سه شنبه اس این سه سه شب اون سه سه شب هر سه سه شب سه شنبه اس
  • شیر، از شیراز آورده‌ام
  • یار دست‌انبو به دستم داد و دستم بوی دست‌انبوی دستِ او گرفت، جان فدای یار که دست‌انبو به دستم داد و دستم بوی دست‌انبوی دست او گرفت.

سؤال‌پردازی

سن: 8 تا 10 سال

تعداد بازیکنان: حداقل دو نفر

ویژگی‌ها: افزایش دقت و تمرکز

محل بازی: فضای بسته، فضای باز

وسایل لازم: …………..

شرح بازی:

این بازی در عین سادگی کمی پیچیده و مشکل است. روش بازی این‌ است که دو بازیکن فقط از یکدیگر سئوال بکنند و هیچ پاسخی در کار نباشد (همچنین سؤال‌ها نباید بی‌ربط باشند). مثلاً:

نفر اول – اسمت چیه؟

نفر دوم – اسمم را نمی‌دانی؟

نفر اول – اسمت را به من می‌گویی؟

نفر دوم – برای چی می‌خواهی بدانی؟

نفر اول – خودت چی فکر می‌کنی؟

نفر دوم – من از کجا بدانم؟

نفر اول – نمی‌توانی حدس بزنی؟

نفر دوم – نه، (و می‌بازد)

تا …

گروه سنی: 10 سال به بالا

تعداد بازیکنان: حداقل دو نفر

اهداف: توجه به معنای مختلف فعل‌ها، افزایش دقت، آموزش تفکر

فضای بازی: فضای باز، فضای بسته مثل کلاس درس

امکانات: کتاب یا روزنامه

شرح بازی:

یک کتاب یا روزنامه را باز کنید. یک جمله از کتاب را که در آن کاری انجام شده انتخاب کنید. بازیکنان 3 دقیقه فرصت دارند که برای انجام آن کار پنج دلیل بیاورند. آن‌ها باید با افزدون «تا» به آخر جمله، جمله دیگری بگویند که نشان دهنده‌ی دلیل انجام آن کار (یا انتظاری که داریم) باشد.

مثال: آن دختر می‌خواست هر طوری شده دانشگاه قبول شود تا…

بتواند در یک شهر دیگر زندگی کند، ازدواج نکند

به همه اثبات کند که می‌تواند

به مردم خدمت کند

شغل مناسبی در آینده داشته باشد

تا کور شود هر آن‌که نتواند دید

….

انواع دیگر این بازی:

  • یک جمله را انتخاب کنید و از نفر اول بخواهید که با افزودن «تا» به آخر جمله سعی کند دلیلی برای انجام آن کار بیاورند. به‌همین ترتیب نفر بعدی باید برای جمله یا دلیل نفر قبلی دلیل بیاورد.
  • این بازی را می‌توان با افزودن «چون» و «پس» نیز انجام داد.

مثال:

علی خسته بود چون…. پس…..

علی خسته بود و دیر به مدرسه رسید چون تا دیروقت بیدار بود و درس می‌خواند تصمیم گرفت برنامه‌ریزی‌اش را تغییر دهد و با معلمش در این مورد صحبت کند.

ادامه بازی‌های زبانی را در فایل مربوطه دنبال کنید.

[1]  کسب تجربه‌های تازه از جمله نیازهای اساسی کودک است و یکی از ابزارهای مهم برای کسب تجربه‌های تازه “زبان” است.